In 6 stappen naar een ijzersterke merkbelofte

De HEMA maakt het dagelijkse leven van mensen leuker en makkelijker. Coolblue doet alles voor een glimlach. De ASN-bank belooft je dat geld wel gelukkig maakt. En jij? Wat beloof jij je klant? In dit blog leer je hoe je tot een ijzersterke merkbelofte komt én waarom dit zo belangrijk is.

In 6 stappen naar een ijzersterke merkbelofte

Wat beloof jij je klant?

De merken hierboven weten het. Zelfs zo goed dat ze het in één korte zin kunnen samenvatten. Met als doel: richting geven aan het bedrijf. Om met een consistent, herkenbaar en betrouwbaar gezicht naar buiten (en naar binnen!) te kunnen treden. Mooi. Zeker. Maar een merkbelofte gaat pas écht voor je merk werken als je er wat mee doet. Als je het waarmaakt.

Alles voor een glimlach 😃

Dat is wat Coolblue belooft. En dat verweven ze in hun hele communicatie, dienstverlening en producten. Hun teksten zijn grappig en brutaal (ze noemen hun CEO de beginbaas bijvoorbeeld), ze hebben een ballenbak en een schommel op hun hoofdkantoor, de klantenservice haalt alles uit de kast om een klant blij te maken en ze maken de bezorging van jouw pakket tot een waar feestje (heb je hun dozen wel eens gezien?).

Dus van je visitekaartje tot advertentie, website en je autobestickering: zorg dat het matcht met je merkbelofte.

Waarom een merkbelofte

Een merkbelofte geeft richting aan je bedrijf. Het houdt je scherp en gefocust. Een goede belofte overtuigt klanten voor je te kiezen en inspireert medewerkers om het allerbeste te geven. Het is een kernachtige omschrijving waar het merk voor staat. Leg je de merkbelofte niet goed vast, dan loop je het risico om mensen teleur te stellen. Zowel intern als extern. De verwachtingen van het merk komen dan onvoldoende overeen. Het goede sentiment verwatert en merken blijven niet top of mind. Gevolg: waardedaling.

Hoe kom je tot een goede merkbelofte?

Als je belofte eenmaal staat, lijkt ze zo simpel en voor de hand liggend. En juist dat is het lastige. Hoe kom je tot zo’n simpele en rake belofte? Door de volgende 6 stappen te volgen. 

1. Geef antwoord op de vraag: wat is je bestaansrecht?

Oftewel: wat zouden mensen missen als jouw merk er niet is? Dit gaat verder dan het feitelijke product of dienst die je aanbiedt. Ben je er bijvoorbeeld om standaarden te vernieuwen, mensen gezonder te maken of de leefomgeving in Nederland te verbeteren? Zet dit zo helder mogelijk op papier. Kauw erop. Spreek erover met je medewerkers. Net zolang tot iedereen hetzelfde beeld voor ogen heeft. 

2. Maak je belofte uniek en toepasbaar op jouw authentieke kwaliteiten

In jouw branche zijn er vast véél meer bedrijven die hetzelfde verkopen als jij. Of het nu thee is of verzekeringen. Maar wat maakt jouw kopje thee nou zo uniek? Waarom kloppen mensen bij jou aan voor hun verzekering? Kortom: wat maakt jou, jou? Sterke merken die handelen vanuit een eenduidige identiteit hebben een vele malen grotere aantrekkingskracht dan merken die dat niet duidelijk uitdragen. Zeg nu zelf: koop je liever koffiebonen van een merk dat ergens voor staat en waarmee jij je kan identificeren of eentje waar je geen hoogte van krijgt?

3. Laat de belofte aansluiten bij de belangrijkste behoefte van je klanten⠀

Zonder klanten verkoop je niets. De behoefte van de klant is dus een belangrijk puzzelstukje voor je merkbelofte. Wat wil hij eigenlijk? En hoe wil hij het liefst geholpen worden? Het mag best een beetje hoog gegrepen zijn. Een belofte is ook een doel om na te streven. Een betekenisvol merk heeft altijd een hoger doel. Voor mens, maatschappij of de natuur bijvoorbeeld. Wat is jouw doel?

4. Geef er een positieve draai aan 

Een merkbelofte moet altijd voelen als een aantrekkelijk voordeel. Zorg dus dat ze actief en positief geformuleerd is. Ga je zelf ook gelijk van glimlachen. 

5. Zorg dat hij geloofwaardig is

Beloof dus niets wat je niet kunt nakomen of wilt nakomen. Sterke merken leven op consistentie en betrouwbaarheid. Wat je belooft moet je waarmaken. 

6. Hou het simpel

Je moet een merkbelofte op een bierviltje kunnen schrijven. In één regel. Zo makkelijk, dat je hem moeiteloos op commando kunt opdreunen.

En nu: waarmaken en blijven waarmaken!

En dan staat je merkbelofte. Fijn, klaar. 

Nee, nu moet je haar waarmaken en implementeren in elke laag van je bedrijf. Een goede merkbelofte is een ongelofelijk fijn sturingsmiddel. Voor het maken van keuzes in je communicatie, productaanbod en dienstverlening. Neem alles onder de loep: past wat ik nu doe bij wat ik beloof? Dit vergt keuzes. Heel veel keuzes. En lef. Je zult misschien op een andere manier moeten communiceren en van vastgeroeste gewoontes afscheid nemen. Ook kan de groep mensen die je aanspreekt ineens kleiner lijken dan toen ‘iedereen’ je klant was. Maar je kunt ze nu wél beter en gerichter aanspreken en zo sneller een band met ze opbouwen. Dit zorgt voor een hechtere fanbase en meer waardevolle klanten.

Wil jij je bedrijf laten groeien naar een sterk merk?

Download dan onze whitepaper ‘build your brand’ om in 5 stappen je bedrijf te transformeren naar een sterk merk. Eens vrijblijvend met ons sparren? Je bent altijd welkom!

Whitepaper merkidentiteit

Hoe bouw je een sterk en succesvol merk?

Download onze whitepaper en leer hoe je in vijf stappen een merkidentiteit bouwt die blijft hangen bij jouw doelgroep.

Interessant? Deel het artikel

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Deel het dan. Vinden we leuk. Of laat hieronder een reactie achter.

Ik help je met het vinden van een treffend merkconcept en de juiste woorden voor je verhaal. Jouw verhaal. Die jouw klanten raakt en aanzet tot actie. Want het allerbeste verhaal is je eigen verhaal. Jij bent de enige die het kan vertellen.

Meer over Marjolein

Geen enkele update van Boostrz meer missen?

Kan geregeld worden. Schrijf je in en ontvang verse inspiratie in je mailbox. Wij delen graag onze kennis met jou.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top