Hoe kies je het perfecte font bij je branding?

Hoe kies je het perfecte font bij je branding?
Een font bepaalt voor een groot deel jouw merkidentiteit. Het bepaalt hoe mensen jou zien, wat ze bij je merk voelen en hoe ze je benaderen. Maar hoe kies je het perfecte font bij je branding? We laten het je zien met een mooi voorbeeld!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

Fonts kun je dat eet’n?

Nou, nee dat niet. Maar als Art Director kun je er beter veel van weet’n ;). Fonts zijn in ons vakgebied een combinatie van een gekozen lettertype (bijv. Helvetica), de stijl (Bold) en de grootte (18 punten). Fonts dus. Daar mag je mij s ’nachts voor wakker maken.

Hallo, ik ben Nick en ik ben fontofiel. Ik heb de ‘aandoening’ om bij vrijwel alle fonts die ik zie, te bedenken welk font er gebruikt is. Ik zie ze overal waar ik ga. Vaak klopt het gekozen font perfect bij een merk, en soms slaan ze de plank volledig mis…

Is een font dan zo belangrijk? Jazeker!

Een font bepaalt voor een groot deel jouw merkidentiteit. Het bepaalt hoe mensen jou zien, wat ze bij je merk voelen en hoe ze je benaderen. Echt waar.

Een font bepaalt voor een groot deel jouw merkidentiteit. Het bepaalt hoe mensen jou zien, wat ze bij je merk voelen en hoe ze je benaderen.

Even een voorbeeld

Naar welke school zou jij jouw kinderen brengen?

Het perfecte font voor je branding

Je koos de rechter hè? Waarom? Is het omdat deze jou een vriendelijk, betrokken, speels en betrouwbaar gevoel geeft? Dit is een heel eenvoudig voorbeeld. Maar het is dus heel belangrijk om een font te kiezen die bij jouw merk past. Het draagt namelijk sterk bij aan wat jij als merk wilt uitstralen. Vorm en functie zijn hierbij erg belangrijk.  

Er zijn 3 groepen lettertypes: serif, sans-serif en script

Leuk al die termen, maar wat betekent wat?

Serif:                     Fonts met een ‘frubbeltje’ aan de uiteinden van de letters
Sans-serif:           Strakke fonts zonder ‘poespas’
Script:                   Handgeschreven fonts. Oké, natuurlijk niet echt… maar het lijkt wel zo.

Serif, sans-serif en script

SCHREEUW NIET ZO!

Gebruik je veel hoofdletters in de branding? Heb je per ongeluk de caps-lock aangezet?

Ik raak altijd geïrriteerd van bedrijven die vrijwel ALLES IN KAPITALEN TYPEN.

Schreeuw je graag tegen je doelgroep? Wil je niet dat potentiële klanten je lief vinden? Ga dan vooral door. Wil je jouw klant wel op een vriendelijke manier bereiken? Probeer dan hoofdletters zoveel mogelijk te vermijden om irritaties en verkeerde interpretaties te voorkomen. Oh, en wist je dat hoofdletters ook minder goed leesbaar zijn in lange zinnen? Nog een reden om te minderen met kapitalen.

Oké, voor menu items geldt dit alles niet. Deze zijn vaak kort en moeten juist opvallen. Hier kun je prima hoofdletters voor gebruiken.

Kalm an!

Er zijn duizenden fonts om uit te kiezen. Heel aanlokkelijk om ‘lekker creatief’ te doen en veel verschillende fonts te gebruiken in je branding. Niet doen! Hou het rustig en gebruik twee, maximaal 3 verschillende fonts in je branding. Zo voorkom je dat het een rommeltje wordt en hou blijft je merk herkenbaar en sterk.

Wat font je ervan?

Leuk hè, al deze info. Ik kan nog wel even doorgaan. Maar liever help ik je bij het kiezen van je perfecte font. Plan een date met ons en vind het passende font bij jouw merk.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on print

Geen enkele update van Boostrz meer missen?

Tips & tricks, do & dont's of nieuwste inzichten over (online) marketing, communicatie en webdesign. Meld je direct aan en blijf op de hoogte met onze Boostrz-update.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *