In 10 stappen een contentplan maken

Al je marketing- en communicatiedoelen heb je beschreven in een marketingplan. Maar alleen die doelen, daar heb je niks aan. Je moet het vertalen naar content. En dan bedoelen we niet een paar losse berichten. Er moet eerst een plan komen. Hoe je zo’n contentplan maakt? Dat lees je hier!

In 10 stappen een contentplan maken

In 10 stappen naar een ijzersterk contentplan maken. Zó doe je dat!

Stap 1: doelgroep 

Je bent niet een of andere aangeschoten puber die op vakantie is, dus je wilt je boodschap niet random in het gezicht van een voorbijganger roepen. Je wilt je doelgroep bereiken. En daarom is het heel belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Wat doen ze en waar lopen ze tegenaan? 

Een persona is hier een hele goeie voor. En dan heb ik het niet over een Pietje tussen de 25 en 35 jaar die in Raalte woont en in het weekend naar de voetbal gaat. Nee, je moet er wel wat dieper op ingaan. In deze blog helpen we je een handje op weg naar een persona waar je echt wat aan hebt. Kun jij je contentplan richten op een écht persoon. Wel zo fijn.

Stap 2: boodschap

Nee, niet de boodschap die je op de wc doet. Wat doet jouw bedrijf? Welke problemen los jij op en hoe wil je dat mensen jou kennen? Wat maakt jou anders dan de concurrent? En zet hier nu niet een heel zwamverhaal met vaktaal neer. Houd het kort en krachtig. En simpel. Dan kan je doelgroep het ook nog onthouden. 

Stap 3: perfecte match

Je wilt indruk maken op je doelgroep. Niet alleen met wat je doet, maar ook met je communicatie. Maak relevante content en prikkel om verder te lezen of kijken. Tone-of-voice is hier heel belangrijk. Want jongeren aanspreken met ‘u’ werkt niet.

Stap 4: verantwoordelijke

Spreek af wie er verantwoordelijk is voor het plaatsen van de content. Is er één persoon die alles plaatst? Of worden de website, nieuwsbrieven en social media over verschillende personen verdeeld? Zet de taakverdeling in je contentplan.

Het kan zijn dat er één persoon verantwoordelijk is voor het plaatsen van alle content. Maar dit wil niet zeggen dat diegene ook echt alle content moet maken. Gebruik alle expertises in jouw bedrijf voor het verzamelen van content. Het hoeft niet perfect te zijn, daar zorgt de eindverantwoordelijke wel voor. Maak gebruik van hun kennis. 

Stap 5: kapstokken 

Van allemaal losse verhalen krijg je één grote puinhoop. Je wilt het overzichtelijk houden. Daarom is het belangrijk dat je al je content onder verschillende categorieën kunt hangen. We adviseren om drie tot vijf categorieën te gebruiken.

Stap 6: onderwerpen 

Dat je maar een paar categorieën hebt, wil niet zeggen dat je allemaal dezelfde berichten hebt. Want de onderwerpen die binnen die categorieën vallen, zijn heel breed. Gekke weetjes, favoriete emoji, lievelingskleur, gekke trekjes en leukste plekje vallen bijvoorbeeld allemaal onder de categorie ‘onze mensen’. 

Maak een lijst met onderwerpen. Alles mag, als het maar onder een categorie valt. 

Zo hebben wij ook verschillende posts die onder ‘Onze mensen’ vallen.

Stap 7: contentkalender

Nu je een hele lijst met onderwerpen hebt, is het tijd om het nog concreter te maken. Verwerk dan in ieder geval de categorie, het onderwerp, kanaal, doel en de eindverantwoordelijke erin. 

Oh ja, we hebben ook nog een inhaalkalender voor je. Even downloaden, printen en invullen maar!

Stap 8: flexibiliteit

Het is hartstikke goed om plannen te maken. Maar, plannen zijn er om gewijzigd te worden. Wees flexibel voor actualiteiten waar je op in kunt spelen. 

Wil je niet meer dan een bepaald aantal posts per week? Bewaar de geplande post dan voor later! 

Stap 9: langetermijnfocus

Blogs en social mediaposts, vooral de actuele varianten, kunnen snel verouderen. Maar je wilt natuurlijk wel een website en socialkanalen die up-to-date zijn. Maar hoe doe je dat? Door het veel liefde en aandacht te geven. Kijk regelmatig naar ‘oude’ blogs en voeg nieuwe informatie toe. Is het echt heel achterhaald en valt het niet meer te redden, gooi hem dan in de prullenbak. Opgeruimd staat netjes. 

Stap 10: meten

Yes, je bent bij de laatste stap! In de contentkalender heb je voor elke post een doel opgesteld. En doelen zijn er om te behalen. Daarom is het ook heel belangrijk om ze te meten. Welke content doet het goed en welke minder goed? Want alleen door te meten en de resultaten door te zetten naar nieuwe doelen, verbeter je je content. En zo krijg je dus een nóg beter contentplan.

Klaar is Kees

Zo, dat was ‘m hoor! Je plan is klaar. Heb je toch maar weer mooi gedaan. Wil je meer weten over het maken van een contentplan? Bel, mail of stuur een postduif. 

Interessant? Deel het artikel

Vond je dit artikel interessant en waardevol? Deel het dan. Vinden we leuk. Of laat hieronder een reactie achter.

Content creëren voor social media, nieuwsbrieven, websites, magazines en andere communicatiemiddelen. Dat is wat ik het liefste doe. Content die prikkelt en aanzet tot actie. Met een boodschap waar je klanten niet omheen kunnen.

Meer over Manon

Geen enkele update van Boostrz meer missen?

Kan geregeld worden. Schrijf je in en ontvang verse inspiratie in je mailbox. Wij delen graag onze kennis met jou.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top