Gebruik jij wel de juiste kleuren voor je merk?

Gebruik jij wel de juiste kleuren
Kleuren zeggen meer over jouw merk dan je denkt. Kleuren roepen niet alleen een bepaalde associatie op, maar zorgen ook voor herkenbaarheid van je bedrijf. Als ik geel roep, is de kans groot dat je aan Jumbo of Ikea denkt. En bij rood aan Coca-Cola. Het is dus belangrijk om hier goed over na te denken. Want je wilt natuurlijk wel de juiste boodschap overbrengen. Oh ja, als ik nu blauw zeg, dan denk je waarschijnlijk aan de Albert Heijn. Nou, hier komen de kleuren. Met uitleg, associaties en voorbeelden.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Rood

Rood is een warme en krachtige kleur. Het is een kleur die aandacht vraagt en aanzet tot actie. Maar het roept ook een gevoel van honger op. Daarom gebruiken veel fastfoodketens rood in hun logo. 

  • Liefde
  • Gevaar
  • Kracht
  • Actie
  • Passie 
Rodo logo's - coca-cola - H&M - Vodafone

Roze

Roze is een lieve en zachtaardige kleur. En hoewel het heel stereotyperend is, wordt roze als een vrouwelijke kleur gezien. Merken die een vrouwelijke doelgroep willen aanspreken, gebruiken vaak de kleur roze. 

  • Elegantie
  • Vriendschap
  • Trouw
  • Charme
  • Fijnzinnig 
Roze logo's - Barbie - DA - T-Mobile

Blauw

Blauw is een vertrouwde, zakelijke kleur. Het schijnt ook de meest voorkomende favoriete kleur van mensen te zijn. Bart is daar het levende bewijs van. Maar goed, blauw is dus een objectieve, rustige en analytische kleur. 

  • Betrouwbaar
  • Bekwaam
  • Kalm
  • Succes 
  • Loyaal
Blauwe logo's - AH - Rijksoverheid - LinkedIn - Dell

Groen

Groen is een rustige en natuurlijke kleur. Het zal je dus niet verbazen dat als mensen aan duurzaamheid en milieu denken, ze dat vaak koppelen aan de kleur groen. Maar het staat ook voor balans, harmonie en groei.

  • Creatief
  • Natuur
  • Rust
  • Gezond
  • Groei 
Groene logo's - Starbucks - bp - John Deere - Heineken

Zwart

Zwart is een krachtige, geheimzinnige en mysterieuze kleur. Als je zwart in je logo gebruikt, straal je autoriteit uit. En het heeft een luxe uitstraling. Maar het wordt ook gelinkt aan de dood en rouw. 

  • Kracht
  • Verfijning 
  • Macht 
  • Elegantie 
  • Autoriteit 
Zwarte logo's - Nike - Chanel - WWF - Puma

Geel

Geel is een vrolijke kleur. Als je speelsheid en vrolijkheid wil uitstralen, dan is geel de perfecte kleur. Geel wordt geassocieerd met de zon en bloemen. En daar worden we spontaan optimistisch van. 

  • Vrolijk
  • Energie
  • Geluk
  • Optimistisch
  • Inspirerend 
Gele logo's - McDonald's - Jumbo - Snapchat

Paars

Paars is een luxe kleur. Vol verfijning. Paars wordt dan ook vaak gebruikt voor luxere producten. Maar het is ook een spirituele kleur en een kleur die creativiteit uitstraalt. 

  • Luxe
  • Spiritueel
  • Creatief
  • Fantasie
  • Magie 
Paarse logo's - Hallmark - Milka - Whiskas

Oranje

Oranje staat voor vrolijk, energie, creativiteit, speels en humor. De kleur wordt veel gebruikt in tekenfilms om enthousiasme en energie uit te stralen.

  • Enthousiast 
  • Jong 
  • Betaalbaar
  • Vitaliteit 
  • Plezier
Oranje logo's - postnl - Nickelodeon - Thuisbezorgd.nl

Grijs

Grijs is een neutrale, zakelijke en nederige kleur. Maar het staat ook voor wijsheid. Waarom? Omdat we grijze haren associëren met een wijze en oude generatie. 

  • Intelligentie
  • Praktisch 
  • Nederig
  • Formeel 
  • Luxe 
Grijze logo's - Mercedes-Benz - Apple - Nissan - Lexus

Bruin

Bruin is de kleur van de ruwe natuur. Boomstammen, takken, blokhutten. Het is een mannelijke en stoere kleur. Die authenticiteit uitstraalt. En veel mensen hebben een associatie met geschiedenis als ze de kleur bruin zien. 

  • Landelijk 
  • Authentiek 
  • Outdoor
  • Stoer 
  • Mannelijk 
Bruine logo's - M&M's - ups - Hershey

Wit

Of wit nou wel of niet een kleur is, daar kunnen we eindeloos discussies over voeren. Maar laten we het voor nu gewoon even beschouwen als een kleur. Wit heeft namelijk een nette, zuivere, onschuldige, perfecte en open effect op ons. 

  • Eenvoud
  • Zuiver
  • Open 
  • Perfectie 
  • Veilig 

Er zijn weinig merken die wit als hoofdkleur hebben. Dat is vaak namelijk moeilijk te zien. Maar op een website bijvoorbeeld zorgt wit voor overzicht en rust. 

Nou, gebruik jij de juiste kleur voor je merk?

We snappen dat het lastig kan zijn om de perfecte kleur voor jouw merk te kiezen. Nick helpt je hier graag bij. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Geen enkele update van Boostrz meer missen?

Tips & tricks, do & dont's of nieuwste inzichten over (online) marketing, communicatie en webdesign. Meld je direct aan en blijf op de hoogte met onze Boostrz-update.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *