Niet is niks! Waarom positief communiceren je verder helpt

Niet is niks! Waarom positief communiceren je verder helpt
Communicatie is leuk. En heel belangrijk. Hoe verpak je je boodschap? Hoe zorg je voor een teamgevoel? Hoe zorg je voor succes? Allemaal afhankelijk van je communicatie. En die communicatie is er altijd en overal. Zo ook afgelopen week. Maar of dat helemaal goedging?
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

Niet naar buiten als dat niet hoeft

Eén en al verbazing afgelopen week. Loslopende volwassenen. Honderden. Duizenden. Ze stapten op nog geen halve meter van elkaar uit hun auto’s. Ze moesten het strand op. Of het park in. Het was namelijk lekker weer. En dat terwijl onze baas, meneer Rutte, ons nog zo gewaarschuwd had. ‘Niet naar buiten als dat niet hoeft.’ Als we ons daaraan zouden houden, hoefden we niet aan de lijn. En toch ging het mis. Waarom? Genoeg redenen te bedenken. Eentje heeft alles te maken met dat woord niet. Want niet is niks.

We snappen niks van het woord niet

Dat ‘niet niks is’ heeft alles te maken met je onderbewuste. Wij hechten veel waarde aan ons bewustzijn. Logisch. Dat maakt ons mensen superieur. We hebben het goed ontwikkeld in de loop van de eeuwen. Daar schuilt echter ook een gevaar in. We overschatten ons bewustzijn namelijk schromelijk. Hoeveel procent van de tijd dat je wakker bent, heeft je bewustzijn het voor het zeggen? Eén procent. ÉÉN PROCENT. Negenennegentig procent van de tijd is je onderbewustzijn de baas. Dus wat stuurt jouw gedrag? Juist. Je onderbewustzijn. En laat je onderbewustzijn nou geen snars begrijpen van het woord ‘niet’.

Sterker nog, omdat je onderbewustzijn ‘niet’ niet kent, schrapt hij dat irritante woord. Gewoon lekker negeren die hap. Dat levert leuke taferelen op. Je kent vast het voorbeeld van een bord voor een mooi gazon: Niet op het gras. Hé, denkt je onderbewuste, ‘Op het gras’, aan die optie had ik nog niet gedacht. En dat gras ziet er inderdaad goed uit voor een potje voetbal. Gazon naar de maan.

Ons onderbewuste wil positieve taal

Liefst direct, recht voor z’n raap. Anders kan niemand ons kwalijk nemen dat we niet luisteren. Dat onderbewuste stuk zit immers negenennegentig procent van de tijd achter het stuur.

Een aantal burgemeesters riep de mensen op om ‘Niet naar het strand te gaan’. Ik snap deze oproep heel goed. Het is crisistijd. De trend van het aantal bestemmingen en doden moet gauw omslaan in steile lijn naar beneden. We moeten ons dus aan de regels houden. En gauw een beetje. Nu. Anders gaan we écht aan de lijn. Maar misschien kunnen de burgemeesters in plaats van ‘Niet naar het strand’ beter een alternatief geven dat wel mag. Winkelen bijvoorbeeld. Oh nee, dat mag niet. Naar het pretpark dan. Oh nee, dat mag ook niet. Dan maar naar het stadion voor een voetbalwedstrijd. Oh nee…

Toch willen we een positief geformuleerde zin. Dan begrijpen we het. Dan blijft dus over…

BLIJF THUIS.

Hmmm… Misschien toch niet helemaal positief, maar wel duidelijk.

Succes allemaal. Blijf gezond.

Lars

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email
Share on print

Geen enkele update van Boostrz meer missen?

Tips & tricks, do & dont's of nieuwste inzichten over (online) marketing, communicatie en webdesign. Meld je direct aan en blijf op de hoogte met onze Boostrz-update.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *