Strategie
Conceptontwikkeling
De strategie staat. Je merkidentiteit ziet er top uit. En dan: tijd om te communiceren! Maar hoe doe je dat onderscheidend en doeltreffend? Met een goed concept.
Het concept: meer dan een creatief idee
Ah concepten. Wij zijn er dol op! Niet alleen omdat we het leuk vinden om ze te ontwikkelen, ook omdat we overtuigd zijn van hun waarde. Zonder goed concept geen goede communicatie. Zo simpel is het. Nu horen we je denken: maar wat is een concept dan precies en waarom is het zo belangrijk voor mijn communicatie?
Een concept is de creatieve vertaling van de propositie van jouw merk. In grotere zin is het een overkoepeld idee over het ‘wezen’ van je merk en de betekenis ervan in het leven van mensen. Het hangt dan als een paraplu boven je merk. Anderzijds is een concept in kleinere vorm het creatieve uitgangspunt voor jouw communicatie en de uitwerking ervan in middelen. Van complete campagne tot een enkele advertentie.
Conceptontwikkeling
Een goed concept toetsen wij aan de volgende waarden:
Het grijpt je aandacht;
Past bij de merkidentiteit;
Geeft een thema of diepere laag aan de campagne of uiting;
Laat de meerwaarde van het merk of het product zien op een verrassende manier;
Past bij de beleveniswereld van doelgroep;
Is lang houdbaar en kan doorontwikkeld worden;
Is door te vertalen naar welk middel dan ook.
“Conceptdenken is spelen met je verbeelding en laat je verrassende verbanden leggen.”

Marjolein,
Conceptdenker

Conceptontwikkeling: spelen met je verbeelding
Conceptontwikkeling begint meestal met het bedenken van allerlei ideeën, invalshoeken en associaties. Daarna is het de truc om uit de kakofonie van wilde gedachten een rode draad te vinden. Waarmee je niet alleen het probleem van de doelgroep linkt aan de oplossing van je product of dienst, maar dit ook op een verrassende wijze presenteert. Lastig? Een voorbeeldje, van Axe. Je weet wel: die deodorant voor mannen waardoor vrouwen als wilde amazones op je afrennen. Het concept: spray more, get more. Of wat dacht je van deze, voor onze klant PraKtima. Als KAM-adviseurs maken ze KAM-zaken (Kwaliteit, Arbo en Milieu) voor bedrijven niet alleen makkelijker, maar ook leuker. Vandaar dat wij deze campagne bedachten voor hun 20-jarige bestaan.
Een verrassend concept ontwikkelen?
Samen met ons zet jij straks een concept neer waarmee jij je onderscheid van de rest en raak schiet bij jouw doelgroep. Onze merkexperts staan te popelen om aan de slag te gaan.