Weet je eigenlijk wel voor wie je schrijft?

Weet je eigenlijk wel voor wie je schrijft
Beste … ja, beste wie eigenlijk? Als ik je vraag een brief te schrijven, zal je waarschijnlijk zeggen: ‘aan wie dan?’ Zonder duidelijke omschrijving van je ideale klant weet je ook niet wat je in die brief moet zetten. Welke toon je moet gebruiken. Wat diegene precies wil weten. Welke voorbeelden aanslaan. Wat ze uiteindelijk over de streep trekt om voor jou te kiezen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Bij het maken van content werkt het precies zo. Wat wil jouw doelgroep lezen? Wat willen ze weten? Hoe willen ze aangesproken worden? Het is daarom belangrijk om jouw ideale klant te omschrijven. Zo heb je altijd voor ogen voor wie je het doet. 

Als jij je namelijk richt op iedereen, is de kans heel groot dat niemand zich aangesproken voelt. Ze herkennen zich niet in jouw verhaal, het sluit niet goed aan op hun beleveniswereld, hun kennisniveau en hun behoeftes. Terwijl jij dondersgoed weet wat er in je klant omgaat en hoe jij kan helpen. Misschien omdat jij hetzelfde hebt meegemaakt, dezelfde passie deelt of omdat jij gewoon – potverdikke – dé specialist bent. Laat dat merken! Durf te kiezen. Ga ontdekken wie jouw ideale klant echt is. Van binnen en van buiten.

Vragen die je hierbij kunnen helpen:

  • Hoe ziet mijn ideale klant eruit?
  • Heb ik al voorbeelden van huidige ideale klanten? Wat hebben ze gemeen?
  • Is het een man of een vrouw?
  • Hoe praten ze?
  • Hoe staan ze in het leven?
  • Wat voor interesses hebben ze?
  • Hebben ze veel of weinig te besteden?
  • Wat vinden ze belangrijk?
  • Welke behoeftes hebben ze?
  • Tegen welke problemen lopen ze aan?
  • Welke voorkeuren hebben ze? Welke weerstanden?
  • Stemmen ze links of rechts?
  • Eten ze liever patat of pasta?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Gaat het ver? Ja. Dat moet ook. Alleen zo kun je een goed beeld krijgen en gericht communiceren.

Even samen sparren? 

Heb jij nog niet helder wie jouw ideale klant is en hoe je hem of haar het best kan bereiken? Waag eens een belletje. Denken we met je mee. Vinden we leuk.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Geen enkele update van Boostrz meer missen?

Tips & tricks, do & dont's of nieuwste inzichten over (online) marketing, communicatie en webdesign. Meld je direct aan en blijf op de hoogte met onze Boostrz-update.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *